BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, October 27, 2010

PEMBACAAN KUTUB SITTAH SIRI 2

Saya cemburu kepada seluruh sahabat-sahabat yang mengikuti Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri 2 di Nadi Riyadi hari ini.  



Sebenarnya, awal-awal pagi lagi saya telah bersiap menuju ke destinasi yang menjadi lokasi Majlis Pembacaan Kutub Sittah. Alhamdulillah, berjaya tiba di lokasi majlis dan selamat mendaftarkan diri di tempat urusetia. Sebaik mengambil tempat bersama anak-anak Negeri Sembilan yang lain, badan mula rasa lain macam. Selang lima belas minit, sakit ekoran kemalangan kelmarin mula menyerang. Seluruh badan terasa bisa-bisa dan menjadi amat sakit. Saya masih cuba bertahan, sayangnya kondisi kesihatan memang tidak mengizinkan. Akhirnya keputusan untuk tidak menyertai Majlis Pembacaan Kutub Sittah hari ini terpaksa  diputuskan.


 Buah tangan yang diperolehi sewaktu pendaftaran

Sebaik membaringkan tubuh di atas katil, buku sederhana kecil yang diperoleh sewaktu pendaftaran tadi saya selak lembarnya satu persatu. Air mata mengalir tanpa dapat ditahan. Sebuah hadith Nabi saw bersiponggang di telinga; "Apabila kamu melewati taman-taman syurga, minumlah hingga puas." Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah saw, apakah yang dimaksudkan dengan taman-taman syurga itu?" Nabi saw menjawab; "Majlis-majlis ta'lim (majlis ilmu)." -Hadith riwayat At-Thabrani.


Kitab Sahih Bukhari yang bakal dibacakan selama empat hari ( 27, 28, 30, & 31 Oktober 2010)

Dalam sebuah hadith yang lain, Nabi saw bersabda; "Apabila kalian berjalan melewati taman-taman syurga, perbanyakkanlah berzikir." Para sahabat bertanya; "Wahai Rasulullah saw, apakah yang dimaksudkan dengan taman-taman syurga itu?" Baginda saw menjawab; "Iaitu halaqah-halaqah zikir (majlis ilmu)."

Saya hanya mampu berdoa, semoga kesihatan akan bertambah baik, dan Allah swt mengizinkan tubuh kerdil ini untuk menyertai Majlis Pembacaan Kutub Sittah Siri 2 pada keesokan hari. Saya juga turut berdoa, semoga Allah swt melindungi perjalanan Majlis Kutub Sittah Siri 2 kali ini daripada tangan-tangan yang cuba menggagalkannya. Amin.

1 comments:

aminmenulis said...

Syafakillah.. Moga ada hikmah disebaliknya.. InsyaAllah,sempat. masih berbaki 2 hari lagi..

islamic Pictures, Images and Photos
islamic Pictures, Images and Photos